mies kurkistaa auton ikkunasta ja näyttää peukkua

Opetuslupa

Autokoulussa annettavan kuljettajaopetuksen sijaan opetusta voidaan antaa myös opetusluvalla.

Kirjoittaja

• Varmista ajokorttilaista, että olet pätevä opettamaan.
  • Opettaja, varaa aika opetuslupahakemuksen jättämiseen paikallisesta Ajovarman palvelupisteestä.
  • Täytä opetuslupahakemus Ajovarman palvelupisteessä ennen varattua aikaa ja hanki samalla kaikki tarvittavat opetuslupaopetukseen liittyvät lomakkeet.
  • Oppilas, varaa aika ajokorttilupahakemuksen jättämiseen paikallisesta Ajovarman palvelupisteestä. Täytä ajokorttilupahakemus Ajovarman palvelupisteessä ennen varattua aikaa.
  • Asenna opetusajoneuvoon opetuspoljin ja muut tarvittavat varusteet Traficomin ohjeiden mukaisesti.
  • Mikäli oppilaalla ei ole aikaisempaa ajokorttia, tulee hänen suorittaa Ensimmäisen ajokortin suorittajan koulutus (EAS) ennen ajo-opetuksen aloittamista. Koulutusta ei voi antaa opetusluvalla, vaan se on suoritettava autokoulussa. Ota yhteys autokouluun.
  • Suorita ajo-opetus ja vapaaehtoinen teoriaopetus. Aloita harjoittelu sähköisessä oppimisympäristössä hyvissä ajoin; tunnukset ympäristöön saat autokoululta.
  • Suorita Riskien tunnistamiskoulutus (RTK) autokoulussa hyvissä ajoin ennen teoria- ja ajokoetta. Koulutus on pakollinen kaikille.
  • Varaa aika teoriakokeen suorittamiseen paikallisesta Ajovarman palvelupisteestä. Oppilas voi suorittaa teoriakokeen aikaisintaan yhtä kuukautta ennen kuin hän täyttää 18 vuotta, kun ajokorttilupa on kunnossa ja kaikki teoriatunnit on suoritettu.
  • Varaa aika ajokokeen suorittamiseen paikallisesta Ajovarman palvelupisteestä. Oppilas voi suorittaa ajokokeen, kun hän on täyttänyt 18 vuotta ja sekä teoriakoe että kaikki ajotunnit on suoritettu.

Riskientunnistamiskoulutus (RTK) opetuslupalaisille

EAS + RTK EAS suoritettu
​EAS-teoriat ​4 h/60 € 0 €
RTK-teoriat 4 h /60 € 4 h /60 €
Sähköinen oppimisympäristö ​30 € 30 €
RTK-ajot/auto ​2 h/150 € ​2 h/150 €
Simulaattoriajot ​2 h/60 € ​2 h/60 €
Koulutuspaketin hinta ​360 € ​300 €

Jos B-kortti on suoritettu ennen 1.7.2018 ja syventävän vaiheen koulutus puuttuu, on RTK-koulutus suoritettava. Koulutuksesta vähennetään 1 simulaattoriajotunti, joka on suoritettu B-kortin 1-vaiheen suorittamisen yhteydessä.

Jos asiakkaalla on aiempi ajo-oikeus (T, AM120, AM121, A1), poistuu EAS – tuntien suorittamisvelvollisuus. Jos asiakkaalla on pimeänajon suoritus jo aiemmin hankittuna, vähennetään koulutuspaketista pimeänajon hinta (1h simulaattoriajo).

Lisätietoja opetuslupaopetuksesta saat autokoulumme yhteyshenkilöiltä, puh. 045 886 2806, autokoulu(at)lappia.fi. Voit ilmoittautua kaikille kursseille sähköisesti.

Kysy lisää!

Lappia Autokoulu